Dowiedz się więcej o rodzajach franczyzy

Franczyza (na przykład odzieżowa proponowana przez https://gpoland.com.pl/) to zawsze świetny sposób na biznes. Zwłaszcza, jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, lub takim, który stawia dopiero pierwsze kroki w danej branży. Franczyza daje Ci bowiem gotowy biznesplan i wsparcie partnera, któremu udało się osiągnąć sukces.

Biznes franczyzowy to znakomite rozwiązanie na to, aby stać się właścicielem małego biznesu. Jednak zanim przystąpisz do tego rodzaju współpracy zorientuj się, który rodzaj franczyzy będzie najbardziej odpowiedni dla Ciebie, Twoich oczekiwań i Twojego pomysłu. Istnieje bowiem aż pięć głównych rodzajów franczyzy, z których możesz wybierać.

Rodzaje franczyzy różnią się od siebie przede wszystkim pod względem pozycji, Twojego wkładu w biznes i stopnia zaangażowania franczyzodawcy, który może (ale nie musi) wspierać Cię w działalności. Franczyza jest elastyczną i dosyć łatwą metodą rozwijania własnego biznesu.

Pierwszym rodzajem franczyzy jest tak zwana franczyza domowa, niskokosztowa. Przeznaczona jest ona zwłaszcza dla osób, które chcą samodzielnie rozpocząć niewielką działalność franczyzową. Prowadzona jest przez jedną osobę, która sprzedaje produkty lub świadczy usługi w ramach określonego handlu lub branży.

Franczyzobiorca musi zakupić minimalny sprzęt, zrobić ograniczone zapasy, a czasem także nabyć pojazd. Do tego sektora należą franczyzy biur podróży, kanalizacji, komercyjne i domowe sprzątanie, obsługi nieruchomości, usługi spedycyjne, planowanie imprez, usługi opieki dziennej itp.

Innym rodzajem jest franczyza produktowa, która opiera się na produkcie i jest całkowicie oparta na relacjach dostawca-dostawca, gdzie franczyzobiorca dystrybuuje produkty i usługi franczyzodawcy. Franczyzodawca udziela licencji na swoją markę, nie dostarczając franczyzobiorcom całego systemu do prowadzenia biznesu (takiego jak: części zamienne do samochodów, sprzęt AGD, automaty do sprzedaży itp.).

Trzecim rodzajem jest franczyza w formacie biznesowym, która wykorzystuje znak towarowy franczyzodawcy i cały sprawdzony system do prowadzenia działalności i wprowadzania na rynek produktu i/lub usługi. To chyba najbardziej popularny rodzaj systemu franczyzowego, a zaliczają się do niej: fast foody, handel detaliczny, restauracje, usługi biznesowe, fitness itp.

Franczyza inwestycyjna to biznes na dużą skalę wymagający ogromnych inwestycji kapitałowych (hotele i duże restauracje). Za to franczyza konwersyjna jest zmodyfikowaną relacją między franczyzobiorcą a franczyzodawcą, gdzie wiele modeli franczyzowych rośnie poprzez przekształcenie biznesu w znak towarowy.